Ny kunnskap og solid erfaring

Ny kunnskap og solid erfaring

SLM har glede av å ønske to nye medarbeidere velkommen. Dag Johannesen og Brede Hetlevik har velklingende bergensdialekt til felles, ellers er de på ulike stadier i livet.

Av Novateur Design og Kommunikasjon, Hilde Christie Wright 

– På en måte begynte vi for oss sjøl samtidig, sier Dag Johannesen (67). – Tja, jeg var vel ikke så sjølhjulpen, smiler Brede Hetlevik (24). Dag snakker om at han begynte å jobbe for seg selv i eget firma det året Brede ble født, i 1995. -Vi kan vel si at vi så lyset samtidig da, ler han. Men nå er 67-åringen veldig fornøyd med å være del av et større firma.

Fra Steinalderen

-Jeg valgte SLM fordi de har godt rykte i bransjen. Jeg er moden for denne løsningen hvor jeg skal jobbe 800 timer i året i en treårs periode. Bak seg har Dag solid revisorerfaring, med blant annet 18 år i Deloitte og 8 måneder i et mindre firma, før han begynte for seg selv og drev eget firma i 24 år. Jobben i SLM er en nedtrapping av yrkeslivet. Han er ikke klar for å slutte, tvert imot synes han det er spennende med kursene i digitale verktøy som han har rukket å være med på siden han startet 2. september. -Verden forandrer seg og jeg vil gjerne vite hvordan det foregår. Denne verden vi jobber i har blitt snudd på hodet. Jeg kommer fra steinalderen, smiler han.

Aldri brukt rødblyant  

Det har vært litt av en reise både mentalt og praktisk fra den gang Dag var ferdig utdannet i 1976 og ble statsautorisert revisor i 1981. Den gang var det frykt som dominerte relasjonen mellom revisor og kunde, og arbeidsverktøyene var penn og papir. – På den tiden hadde vi en klient som ville at vi skulle stemple alle bilag for hånd, og en annen klient som vi stemplet samtlige utgående fakturaer for. Enkelte steder huket man av med grønn og rød penn. Kopimaskinen hadde så vidt gjort sitt inntog, derfor var det vanlig å bruke skrivemaskin med blåpapir mellom, og det var sekretærer som førte inn tallene i alle kolonnene. – Hvis vi regnet feil, skrek «skrivedamene» utover hele kontoret at du hadde gjort feil, forteller han. Det var flaut. -Vi var det første årskullet på utdannelsen som kun brukte PC som verktøy, parerer Brede. Og selv om han har studert «bokføring», er det definitivt ikke lenger snakk om å skrive kolonner med tall inn i store bøker ved hjelp av rødblyant og kalkulator.

Liker tall og mennesker  

Brede er nylig ferdig med studiene ved Handelshøyskolen Oslo Met, tidligere Høyskolen i Oslo og Akershus. 27. august var hans første arbeidsdag. Veien til SLM gikk via jobb som personlig assistent og arbeid i en klesbutikk. -Jeg likte godt å jobbe med mennesker, men det var noe som manglet i den hverdagen. Jeg fikk ikke brukt den delen av hjernen som liker tall og business. Nå får jeg jobbe med tall og hjelpe mennesker, så det er jeg veldig fornøyd med, sier han, og legger til at han synes det er ekstra gøy å besøke kunder.

Brann i hjertet

-Det kunne ikke blitt en bedre start på den nye jobben enn da Lillestrøm og Brann spilte på Åråsen rett etter at vi begynte. Brann vant 3-1, sier Brede fornøyd, og Dag nikker. Over 40 års aldersforskjell er visket ut når tema blir Brann, klubben i deres hjerte. Og de mener begge at oppveksten i Bergen gir dem et fortrinn på Østlandet hvor det regner mindre. – Vi blir så veldig glad av sol og oppholdsvær, derfor lever vi et nivå over alle andre og er jevnt over i godt humør, ler Dag. Til tross for at de bor på Røa og i Gamle Oslo synes begge at Romerike er et spennende sted å jobbe med tanke på all utvikling som skjer her i knutepunktet mellom Oslo S og Gardermoen.

Mer enn bare tall

Da Dag var i startfasen av karrieren var han en løpegutt som ikke ble innvidd i det sjefene og overordnede gjorde, slik det var på den tiden. Og han var i overkant opptatt av tallene. – Som nyutdannet var jeg med i et team som reviderte et lite selskap i Elverum, med morselskap i Oslo. Vi kom opp i mars, og de ansatte satt spente rundt mens jeg, «førstereisgutten», summerte opp tallene. Da jeg var ferdig proklamerte jeg fornøyd og tydelig at bedriften hadde gått 380 000 kroner i underskudd. Da jeg så hvor forferdet de ansatte ble, forstod jeg at det viktige budskapet hadde konsekvenser for arbeidsplasser og mange ansattes liv, at det var mer enn bare et tall. Den dagen husker jeg, sier han.

Et serviceyrke

Med lang erfaring kommer uvurderlig praktisk kunnskap. Dag mener han kan hjelpe nye, som Brede, med å vite hva som er det vesentlige hos kunder, hva som må ses på og hva som eventuelt må dokumenteres bedre. – Vi tenker gjerne worst case, sier han og forteller at en del av jobben er å være detektiv. Men i hele hans lange karriere har han bare opplevd ett tilfelle av underslag, og noen få grensetilfeller.  – Det er ikke normalt med ugler i mosen, sier han, og Brede nevner at det i dag finnes digitale spor overalt. Det viktigste for en revisor, uansett generasjon, er å være nøyaktig, sier begge to. Og behandle folk hyggelig. Selv om det var mer ærefrykt før, nyter offentlighetens tillitsperson som en revisor er, fortsatt respekt. Men i dag mer som en samarbeidspartner. – Vi driver service først og fremst og kunder er viktige for oss.

Lukk meny